måndag 17 augusti 2015

Padjelantaleden sommaren 2015

Sommaren 2015 blev det en fjällvandring längs Padjelantaleden, från Ritsem i norr till Kvikkjokk i söder. A vandrade med en kompis CH, i 10 dagsetapper mellan stugorna längs leden. Jag tänkte försöka mig på en sammanfattning med lite bilder, både för att själv minnas vandringen och förhoppningsvis inspirera någon annan.



Vi gick från Ritsem till Kvikkjokk, den östra leden i början via Kisuris. Vi hoppade över Akka, annars bodde vi i alla stugor längs leden.



Padjelantaleden är en vacker och hyfsat lättvandrad led. Eftersom sommaren i år var väldigt sen så var det blötare och myggigare än vanligt så här års, men vi tyckte ändå inte det var så farligt. Vi har inte gått leden förut så det är svårt att jämföra, men vi antar att det var mer gegga och säkert något extra vad. Landskapet och terrängen varierar från karga, steniga avsnitt i norr till mer skogsvandring i de södra etapperna. Många vandrare kortade av sträckan genom att flyga helikopter till någon av stugorna. Populärast är Staloluokta, men jag tror det fanns helikopterplats vid nästan alla stugor om man vill börja eller sluta längs leden.

Vi bar med oss det mesta av maten, eftersom vi båda gillar att torka mat och göra lite roligare middagar. Men det fanns proviant att köpa i alla stugor utom Njunjes, och dessutom sålde samerna rökt fisk och bröd i flera av stugorna. Eftersom vi inte hade tält och sovsäck blev ryggorna ändå inte så tunga (jag började med 14 kg). Det var inte alls så mycket folk i stugorna, vi hade eget rum ända fram till Njunjes då stugan blev nästan full.

Sojabitar med paprika, lök, rotselleri i kokos- och currysås med couscous

Vi hade en plan att ta någon vilodag längs vägen och sen köra dubbla sträckor någon annan dag. Till exempel är det rätt vanligt att hoppa över Tarrekaise. Men vi valde istället att gå en sträcka per dag, ibland blev det som vilodagar när det var korta sträckor då vi inte började gå förrän runt 12. Så det blev ett riktigt bra upplägg!

För att inte göra ett för långt blogginlägg så har jag delat upp det i två delar:
Padjelanta Norra delen (från Ritsem till Staloluokta)
Padjelanta Södra delen (från Staloluokta till Kvikkjokk)

Det här var en fantastiskt vacker och trevlig vandring. Jag skulle gärna göra om det något annat år. Kanske skulle jag då skippa de tre sista södra etapperna för att slippa lite fjällbjörk. Ritsem till Tarraslouppal kan vara en bra sträcka och därifrån ta helikopter. Eller göra en lite mer äventyrlig variant och besöka Pieskehaure och Vaimok. Men tillbaka kommer jag helt klart!

/A


1 kommentar: